Zien (of lezen) met je vingers
Om een uniek bekwame acupuncturist te worden is meer nodig dan de juiste diagnose te stellen, met een bijbehorend goed behandelplan. Je moet ‘kunnen zien (lezen) met je handen en vingers’. Wat bedoel ik daarmee?
Dit leren zien (lezen) met je handen vergelijk ik wel eens met mijn eerste trektocht door het regenoerwoud. Voor mij een totaal nieuwe omgeving, waarbij ik geen idee had wat er allemaal om mij heen waar te nemen was. Dat inzicht kreeg ik pas toen ik met een lokale gids op pad ging. De meeste dieren en planten die er leefden zag ik niet en liep ik de dag ervoor nog gewoon voorbij. De oorzaak daarvan was eenvoudig omdat ik niet wist wat er allemaal te zien was en waar ik het moest zoeken. Zonder de extra informatie van de gids had ik slechts 20% van alle moois gezien.
Het lokaliseren van het juiste acupunctuurpunt op het lichaam is wel even andere koek dan het aanwijzen van het punt op een plaatje. Om het punt goed te kunnen lokaliseren wordt in veel gevallen gebruik gemaakt van anatomische structuren. Denk hierbij aan botuitsteeksels, pezen, bandjes en spieren, enz. Om het juiste acupunctuurpunt te lokaliseren op het lichaam moet je als het ware het ‘landschap’ van structuren kunnen lezen met je vingers. Op eenzelfde manier zoals mijn gids in het oerwoud precies wist welke planten en dieren hij waar kon verwachten.
Zien met je vingers is voelen wat je niet kan zien. Een voorbeeld van de kracht van het onderwijs van Academie Bo Yi is dat zij vindt dat er veel meer nodig is dan alleen ‘het corrigeren’ van verkeerd gelokaliseerde punten. Een bekwaam gids of leermeester moet de ander kunnen laten ervaren en ‘meenemen’ zodat hij of zij ook echt gaat ‘zien’ wat hij of zij voelt.
Wanneer het ‘landschap van structuren’ goed is gelezen en het juiste punt is gelokaliseerd ontstaat er opnieuw een kunnen ‘zien’ (lezen) moment. Belangrijk voor een goed behandelresultaat is dat er bij de naald zetten DeQi wordt verkregen. DeQi is een sensatie rond de naald wanneer de punt van de naald op de juiste plaats zit. Dit veroorzaakt een zwaar gevoel of stroming rond de punt van de naald. Het is als acupuncturist cruciaal het soort sensatie te kunnen ‘zien’ (lezen) en dus waar te nemen. Het geeft de therapeut feedback over zijn puntlokalisatie wat in de Chinese Geneeskunde als essentieel onderdeel wordt gezien in de acupunctuur.
Het kunnen ‘zien’ (lezen) van het ‘landschap’ en DeQi zijn slechts twee voorbeelden van onderscheidend onderwijs in de Chinese acupunctuur. Voor mij is het ieder dag weer inspirerend ‘gids’ te mogen zijn voor de deelnemers aan de opleidingen van Academie Bo Yi.
Niels Klavers